Hvorfor du bør kjøpe bildele dine selv

Ikke alle som ønsker å kjøpe bildeler på nett er like bilkyndige. Om vi er en av dem som har en bil som trenger reparasjoner, men trenger å få reparert billig og vil benytte oss av billige deler på nett, men ikke har filla peiling på bil, hva gjør vi da? Det er ofte slik at verkstedene ikke bare ønsker å tjene penger på å reparere bilen din, men de ønsker ofte også å få inn en ekstra slant fra kjøp av delene. Har man kontakter ordner ofte slike utfordringer seg, men vi har ikke alle det.

Reservedeler og biler

Verksteder ønsker å tjene penger på delene

Mange bilverksteder har beregnet med i timeprisen de tar for å reparere bilen din at de også skal få inntekt på delene de bruker. De benytter gjerne også nettkjøp for å få tak i billige deler de kan tjene noen kroner på. Mange bilverksteder handler bildeler direkte fra www.BildelerSTORE.co.no (Det kan du som privatperson også gjøre). Når vi da kommer med eksospotta i hånd for å be mekanikeren om å skru denne på bilen vår, er det ikke sikkert vi blir møtt med jubel og lystig latter. Mange mekanikere vil nok ta på seg jobben selv om de da vet at de ikke tjener penger på delene som de hadde beregnet. De må jo ha inntekt. Men noen vil ikke ta på seg jobben. Det kan også bli en utfordring for dem om det viser seg at delen ikke passer. Da blir det tidkrevende og tungvint for dem å få reklamert på delen når du har kjøpt den selv fra en leverandør han vanligvis ikke bruker.

Verksteder som kun reparerer og ikke baserer inntekt på delene

Det finnes verksteder som kun reparerer og ikke bryr seg med hvor delene kommer fra og er bare glad til at de slipper å bestille dem selv. De kan være vanskelig å spore opp da det er langt mellom dem. Det kan være at de da ikke gir den samme garantien for reparasjonen som du ville fått hos noen som skaffer deg delene også, men med de rimelige delene så oppnår du at reparasjonen blir billigere. Man kan si hva man vil om originaldeler til bilen, men når bilen din er 15 år gammel og har sett sine beste år, er ikke dette lenger veldig viktig. Kanskje er dette kun bilen du benytter til å kjøre materialer til å pusse opp huset og kjøre byggavfall på dynga. Da er det ikke så viktig at bilen ser perfekt ut eller at alle delene har 10 års varighet. Noen ganger ønsker vi bare en rimelig bil til å hjelpe oss med hverdagens utfordringer og da er det veldig praktisk å få reparert den billig med billigere deler og et verksted som bare gir delvis garanti for jobben.

Flere verksteder baserer seg på deler for inntekten

Mange verksteder baserer seg på deler for å få inntektsgrunnlaget på plass. Når man skal beregne konkurransedyktige timepriser må prisene baseres på at man får inn grunnleggende inntekter. Man skal betale for lokale, som butikk og verksted, og ansatte koster. Man må også ta høyde for at det ikke er arbeid hele tiden. Når da større verkstedskjeder skaper stor konkurranse blir det umulig å operere med høyere timepriser selv om det kunne vært behov for det. Da må man få inn de siste kronene fra andre kilder. Derfor blir inntekten fra deler viktig for de fleste verksteder og noen styrer da unna jobbene hvor de ikke kan levere deler.

Private aktører villige til å ta jobben

Det finnes også mange hobbymekanikere som tar på seg oppdrag på si. Disse kan være like flinke som de profesjonelle. Det er mange entusiaster som ikke ønsker fast jobb som mekaniker, men som skrur på egne biler ved hver anledning.

Det kan være noen verksteder og mekanikere som ikke vil ta på seg reparasjoner når du selv har skaffet delene, men de finnes. Du må bare lete litt ekstra så får du reparert bilen med besparelse.